Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.06.2010 09:37 - Обич, която не се купува с пари
Автор: hikari Категория: Лични дневници   
Прочетен: 722 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 04.07.2010 18:56


Вдовица се надява да осинови момиченце, за което се грижи от година image Тези деца очакват да намерят дом и родители.
Приемната грижа най-после стъпи в Кърджали
Една доброволна приемна майка и  едно професионално приемно семейство - това е равносметката на Регионалната служба за социално подпомагане в Кърджали. При 59-годишната Таня Т. в областния град от година е настанено  момиченце, което сега е на 6 години и и половина. „Когато почина съпругът ми, усетих огромна празнота. Подадох документи за приемен родител и ме одобриха. Отидох в социалния дом в Хасково. Там видях Ани. Като ми я показаха, прималях. Дотогава не съм вярвала в любовта от пръв поглед, но я изпитах. Тези деца са страшно жадни за обич
image АВТОРЪТ Докато приемното родителство не стане осъзната потребност, съдбата на тези деца е неясна. image     Влизам, гледам, едно мъниче седи в ъгъла. Аз протягам ръце - и то протяга  ръчички към мен. Това беше. Там бяха  и социален работник, медицинска сестра, госпожата на групичката, директорката. Всички наредени и нащрек, чакат да видят какво ще стане. Първите 5 месеца бяха ад за мен. Чудех се как ще се нагодим, беше много трудно. Тези дечица поначало са много обременени след дългия престой в  институции. Нужно е не  търпение, а  единствено и само търпение! Когато попълвах документите, не бях голям оптимист - все пак детето си има живи родители.При първата ни среща  й казах, че съм леля Таня и съм дошла да я прибера от дома и да си я водя вкъщи. Ани знаеше съвсем малко думиговореше на хасковски диалект, произнасяше ги като бебе. Научих се да я разбирам. Обаче само два месеца бях леля Таня. Една вечер тя ме попита: „Лельо Таня, може ли аз да ти казвам „мамо", а ти да ми казваш „маме". Е, срина ме. Поседях и отвърнах: „Дадено, маме." Последваха три часа скачане и скандиране: „Имам си майка, имам си майка!"  И оттогава, където отидем, тя започва: „Да ви покажа моята майка." Странно, но детето не говори за биологичната си майка, а само за баща си. Все пак беше на 5 и половина годинки, когато  я взех, би трябвало да я помни. Или пък по свой начин компенсира с мен. Помни всичко от „старата детска градина", тъгува за приятелчето си Митко и настоява да го вземем при нас. Но не може просто така да отидем и да го приберем. Информирах дирекцията по закрила на детето в Кърджали, служителите веднага се ангажираха да проучат шансовете за среща с Митко, а и трябваше много внимателно да се види доколко това ще бъде от полза и за двете деца. Замисляла съм се и за възможността внезапно да се появят родителите ймакар да не са я търсили от момента, в който са я изоставили. Договорът ми е да я отглеждам до навършване на 18-годишна възрастНо дори и да се пръкнат от нищото и да предявят претенции към нея, ще й завещая всичко, тя ще наследи всичко, което съм натрупала и постигнала. Искам да отгледам и изградя добър човек. В случая държавата с институциите си само ми помага, не ми пречи. Ако изведнъж се появи декларация от биологичните родители, с която позволяват детето да бъде предоставено за осиновяване, аз ще съм първата кандидатка, а и вероятно ще съм с предимство. Не искам да си спомням за онези 10 години, в които очаквах да осиновя дете, но това така и не се случи. А с приемната грижа всичко стана много бързо. На 7 юни 2009 г. детето дойде за пръв път у дома. Ние често разговаряме за „старата детска градина", тя помни всичко, а и аз искам да знае откъде е дошла и как е тръгнал животът й с мен. На 19-ия ден изпадна в кризаизведнъж си спомни за децата от дома, за госпожите, поиска да се върне там. Плака дълго. Казах й да си приготви нещата, палим колата и тръгваме за Хасково. После видях, че е напъхала в раницата само обувки - всякакви, за различните сезони, всичко й бях накупила. Спомням си, че когато трябваше да си я взема от дома, три пъти се връщаха, за да й намерят обувки по мярка - в дома нямат нищо лично, каквото стане, това е... Преди да се качим в колата обаче, позвъних на директорката, беше много рано сутринта. Тревожех се какво би се случило, ако заведа детето в дома. Директорката поиска да говори с Ани. Чувах строгия й глас от слушалката: „Ти вече имаш семейство, имаш кой да те обича и да се грижи за теб, за какво ти е да идваш при нас? А и децата ги няма, на зелено училище са." „Добле, добле", отговори моята Ани, тогава още не можеше да казва „р". Оттогава не споменава идеята за връщане в дома. После тя сама ми показа верния път за отношенията ни. Ани мрази да я наричат „бебе" или „малката", тя иска да е равна с останалитеВеднъж й казах, че не само я обичам много, но съм й приятелка. И вече  винаги подчертава, че мама много я обича и е най-добрата й приятелка. В Кърджали има още едно обучено семейство, което е предложено за утвърждаване от специалната комисия при общината. Все още няма заповед за вписването на семейството в регистъра на дирекцията за социално подпомагане, тъй като се чака да изтече 14-дневният срок. Тези данни оповести през изминалата седмица областният социален шеф Кемал Фаик. Директорът на местното звено на Агенцията за закрила на детето Росица Стоянова заяви, че в рамките на поредната национална кампания, популяризираща приемната грижа за децата, в цялата Кърджалийска област ще се разпространяват брошури и  листовки
 „Трябва да опразним социалните домове и изоставените дечица да растат в нормална семейна среда. Неслучайно правителството излезе със специален политически документ по проблемите на българските деца след инцидентите в различните домове и този документ съдържа както анализ, така и ангажиментите на всички отговорни институции", заяви тя. Средната месечна издръжка на едно дете, отглеждано в социална институция, възлиза на 1000 лева. За обгрижването на едно дете в професионално приемно семейство  държавата дава 680 лева. В ход е национална кампания за проучване на настанените в социалните домове малчугани, а до средата на 2012 г.
ще се закрият всички домове за деца с увреждания. Подобно проучване правят и експертите в Кърджали, за да приберат децата и да им намерят топлина под местен покрив. Очаква се нова наредба за размера на помощта, която приемното семейство ще получава. До момента за гледане на дете до 7 г. временните родители получават по 195 лева, а до 14 г. - 260 лева, но без екстри за болните и увредени деца. Доброволните приемни родители получават не повече от 200 лева за елементарните нужди на детето, но професионалните вземат и заплата от 312 лева плюс парите за детските потребности. Новата наредба със сигурност ще увеличи с 30-40% не само размера на помощта, но и специално внимание ще се обърне на болните, изрази надежда Стоянова.
.



Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hikari
Категория: Изкуство
Прочетен: 4665885
Постинги: 6284
Коментари: 5529
Гласове: 11796