Постинг
28.07.2010 08:47 -
между училището и университета
Мадрето, Падрето, Баба Дейна, Христина и Ивета разговарят за разликите между училището и университета, в компанията на Стефан, второкурсник и на Божидар - работещо момче.
Тийн 11 - Защо да продължа да уча?
Тийн 12 - Заради дипломата...
Тийн 11 - Нима само в изискването за диплома е мотивацията ни за следване?
Тийн 12 - Какво друго?
Мадрето - Ами професията. Изборът на училище /освен ако не е професионална гимназия и дори и тогава - не е сто процента сигурно!/ рядко предопределя бъдещата ни професия...
Работещото момче - А и когато учим в професионално училище - често напълно еднозначно, пътят е предопределен. Докато изборът на университет е друго.
Второкурсника - Когато избираш университет тогава почти сигурно предвиждаш онова, на което ще посветиш голяма част от живота си.
Падрето - Както и в други случаи - изборът ти ще е по-добър ако е информиран избор.
Ето защо не бива да жалиш усилие и време, за да прецениш къде да подадеш документи за кандидатстването.
Тийн 12 - В това отношение - нали си има справочници...
Тийн 11 - Има и борси - вече ходихме на такива, организирани от чуждестранни университети в Хилтън и Радисън...
Второкурсника - Чудесен начин е да се посетят дните на отворените врати, които често добрите университети организират ... така на място, човек може да се запознае с условията за учене - с аудиториите, лабораториите, библиотеките, общежитията...
Тийн 12 - Е, това можеш да го видиш и в интернет страницата на университета - ако я поддържат, разбира се.
Второкурсника - В интернет страницата можеш да прочетеш и програмите с учебните дисциплини... но, най - вече помага да се ориентираш разговора със студенти горен курс или от завършващия випуск. Получаваш информация отвътре.
Тийн 11 - Ние ходихме с класния и в кариерния център на Софийския - има какво да се научи. Определено не е лесен избора на професия за цял живот и трябва възрастните да помагат със съвети и разговори....Само така може да се направи разлика между различните възможности, които университетите с еднакви специалности предлагат..
Мадрето: Действително. Опира до университетската среда и култура.
Мадрето - Сериозен въпрос, няма еднозначен отговор.Изборът е личен, строго индивидуално е. Въпрос на информираност, на зрялост, на финансова стабилност...множество фактори. Не на последно място е и семейната нагласа за ранно отделяне на наследниците от семейното огнище.
Падрето - Формално университетското образование в България премина на тристепенна форма на обучение - бакалавърска, магистърска и докторат. Най-важният резултат от това е, че бакалавърската и магистърската степен могат да се различават и то чувствително. В това отношение се изравнихме с хиляди университети по света, в които студентите по културология могат да станат бакалаври по културология и да запишат магистратура стопанско управление или туризъм.
Второкурсника - Можеш да придобиеш бакалавърска степен в България и да запишеш магистърска степен в Холандия или Франция, Германия... където и да е. Бакалавърската степен трае четири години, магистърската - една, две.
Мадрето - Достатъчни са четири години за да се изгради като самостоятелен човек младежът и да е в състояние да се справи с предизвикателствата на живота сам в чужда страна. Аз съм за завършването на бакалавърска програма тук.
Работещото момче: А аз не съм. След едно добро професионално училище, като моето - с техническо образование, филиал на ТУ, следването у нас е просто повтаряне на наученото. Е, добре, в детайли. Но по същество - е същото. Ето защо за най-добрите, пътят е навън - към по-сериозни предизвикателства. Или практиката. Работата. тя също учи.
Мадрето: Не споря. Изборът преди влизането в университета не е окончателният избор на професията. Това може да стане и след учене на различни магистърски програми. А колкото до професионалното израстване чрез работа... възможно е. Но рано или късно пак ще се опре до учене. Все пак - за икономика на знанието си говорим.
Второкурсника - Мисля си, че ако не става дума за тясно специализирана програма, каквато е моята - във ВУЗ по изкуствата, най-добре е в бакалавърската степен да бъде изучавана по широка наука, а в магистърската - по тясно специализирана, по директно свързана с желаната професионална реализация.
Падрето: Ако разбира се, желаната специалност може да бъде адекватно изучавана у нас. В покритието на програмата от към университетският състав е разковничето към избора у нас или навън. Т.е. доколко имаме кадри, подготвени за преподаване по европейските и световни стандарти. Ефективност и качество.
Мадрето: Думата университет произлиза от латинската дума universitas, която означава - общност - от преподаватели и студенти. Та за общуването иде реч...
Падрето: Университетът не е просто място за получаване на информация. Днес информация може да се получи от много източници... Общуването е важното. Много повече е университетът като средище, отколкото като който и да е информационен източник.
Мадрето: Културата на университета е тази, която подпомага на студентите да открият призванието си и да реализират пълноценно възможностите, които им се предоставят.
Работещото момче: Между теорията и практиката. Вечният конфликт.
Мадрето: Почакай малко. Все пак - не забравяй, че в твоето училище предимството е било именно в общуването с университетски преподаватели от Техническия университет... Това е улеснило избора ти.
Падрето: Първата ценност на университетското образование е възможността на студентите да срещнат и да получат знания и умения от преподаватели, които са водещи специалисти в съответните области.
Второкурсника: Ето защо, времето на следване е време за питане - въпросите могат да бъдат от всякакво естество, и това му е хубавото - защото провокират професионално преподавателите да усъвършенстват самите себе си.
Мадрето: Амбициозните и питащи студенти винаги получават повече от онези, които само водят записки или пък тези - които отбиват номера - работят и между другото се явяват на изпити...
Падрето: Друга голяма ценност на университетите е богатството на университетските библиотеки и лаборатории. Въпреки кризата в икономиката у нас и по света - университетите успяват да се модернизират. Към най-динамичните - какви виртуални библиотеки се създават само!
Тийн 11: Стремежът към съвършенство!
Тийн 12: По-скоро стремежът да се използва максимално наличната база - но все пак опира до личната претенциозност на амбициозният студент.
Мадрето: И личната претенциозност на амбициозният преподавател. То затова е общност. И още от самото му създаване като основен принцип е заложен принципа на академичната автономия. По същество - това е свободата на университетският преподавател да избира какво и как да преподава, а на студентите - свободата, какви знания да получават и при кого от преподавателите...
Падрето: В следствие различията в университетската среда и култура различните университети имат различна степен на автономия.
Тийн 11 - Защо да продължа да уча?
Тийн 12 - Заради дипломата...
Тийн 11 - Нима само в изискването за диплома е мотивацията ни за следване?
Тийн 12 - Какво друго?
Мадрето - Ами професията. Изборът на училище /освен ако не е професионална гимназия и дори и тогава - не е сто процента сигурно!/ рядко предопределя бъдещата ни професия...
Работещото момче - А и когато учим в професионално училище - често напълно еднозначно, пътят е предопределен. Докато изборът на университет е друго.
Второкурсника - Когато избираш университет тогава почти сигурно предвиждаш онова, на което ще посветиш голяма част от живота си.
Падрето - Както и в други случаи - изборът ти ще е по-добър ако е информиран избор.
Ето защо не бива да жалиш усилие и време, за да прецениш къде да подадеш документи за кандидатстването.
Тийн 12 - В това отношение - нали си има справочници...
Тийн 11 - Има и борси - вече ходихме на такива, организирани от чуждестранни университети в Хилтън и Радисън...
Второкурсника - Чудесен начин е да се посетят дните на отворените врати, които често добрите университети организират ... така на място, човек може да се запознае с условията за учене - с аудиториите, лабораториите, библиотеките, общежитията...
Тийн 12 - Е, това можеш да го видиш и в интернет страницата на университета - ако я поддържат, разбира се.
Второкурсника - В интернет страницата можеш да прочетеш и програмите с учебните дисциплини... но, най - вече помага да се ориентираш разговора със студенти горен курс или от завършващия випуск. Получаваш информация отвътре.
Тийн 11 - Ние ходихме с класния и в кариерния център на Софийския - има какво да се научи. Определено не е лесен избора на професия за цял живот и трябва възрастните да помагат със съвети и разговори....Само така може да се направи разлика между различните възможности, които университетите с еднакви специалности предлагат..
Мадрето: Действително. Опира до университетската среда и култура.
Мадрето - Сериозен въпрос, няма еднозначен отговор.Изборът е личен, строго индивидуално е. Въпрос на информираност, на зрялост, на финансова стабилност...множество фактори. Не на последно място е и семейната нагласа за ранно отделяне на наследниците от семейното огнище.
Падрето - Формално университетското образование в България премина на тристепенна форма на обучение - бакалавърска, магистърска и докторат. Най-важният резултат от това е, че бакалавърската и магистърската степен могат да се различават и то чувствително. В това отношение се изравнихме с хиляди университети по света, в които студентите по културология могат да станат бакалаври по културология и да запишат магистратура стопанско управление или туризъм.
Второкурсника - Можеш да придобиеш бакалавърска степен в България и да запишеш магистърска степен в Холандия или Франция, Германия... където и да е. Бакалавърската степен трае четири години, магистърската - една, две.
Мадрето - Достатъчни са четири години за да се изгради като самостоятелен човек младежът и да е в състояние да се справи с предизвикателствата на живота сам в чужда страна. Аз съм за завършването на бакалавърска програма тук.
Работещото момче: А аз не съм. След едно добро професионално училище, като моето - с техническо образование, филиал на ТУ, следването у нас е просто повтаряне на наученото. Е, добре, в детайли. Но по същество - е същото. Ето защо за най-добрите, пътят е навън - към по-сериозни предизвикателства. Или практиката. Работата. тя също учи.
Мадрето: Не споря. Изборът преди влизането в университета не е окончателният избор на професията. Това може да стане и след учене на различни магистърски програми. А колкото до професионалното израстване чрез работа... възможно е. Но рано или късно пак ще се опре до учене. Все пак - за икономика на знанието си говорим.
Второкурсника - Мисля си, че ако не става дума за тясно специализирана програма, каквато е моята - във ВУЗ по изкуствата, най-добре е в бакалавърската степен да бъде изучавана по широка наука, а в магистърската - по тясно специализирана, по директно свързана с желаната професионална реализация.
Падрето: Ако разбира се, желаната специалност може да бъде адекватно изучавана у нас. В покритието на програмата от към университетският състав е разковничето към избора у нас или навън. Т.е. доколко имаме кадри, подготвени за преподаване по европейските и световни стандарти. Ефективност и качество.
Мадрето: Думата университет произлиза от латинската дума universitas, която означава - общност - от преподаватели и студенти. Та за общуването иде реч...
Падрето: Университетът не е просто място за получаване на информация. Днес информация може да се получи от много източници... Общуването е важното. Много повече е университетът като средище, отколкото като който и да е информационен източник.
Мадрето: Културата на университета е тази, която подпомага на студентите да открият призванието си и да реализират пълноценно възможностите, които им се предоставят.
Работещото момче: Между теорията и практиката. Вечният конфликт.
Мадрето: Почакай малко. Все пак - не забравяй, че в твоето училище предимството е било именно в общуването с университетски преподаватели от Техническия университет... Това е улеснило избора ти.
Падрето: Първата ценност на университетското образование е възможността на студентите да срещнат и да получат знания и умения от преподаватели, които са водещи специалисти в съответните области.
Второкурсника: Ето защо, времето на следване е време за питане - въпросите могат да бъдат от всякакво естество, и това му е хубавото - защото провокират професионално преподавателите да усъвършенстват самите себе си.
Мадрето: Амбициозните и питащи студенти винаги получават повече от онези, които само водят записки или пък тези - които отбиват номера - работят и между другото се явяват на изпити...
Падрето: Друга голяма ценност на университетите е богатството на университетските библиотеки и лаборатории. Въпреки кризата в икономиката у нас и по света - университетите успяват да се модернизират. Към най-динамичните - какви виртуални библиотеки се създават само!
Тийн 11: Стремежът към съвършенство!
Тийн 12: По-скоро стремежът да се използва максимално наличната база - но все пак опира до личната претенциозност на амбициозният студент.
Мадрето: И личната претенциозност на амбициозният преподавател. То затова е общност. И още от самото му създаване като основен принцип е заложен принципа на академичната автономия. По същество - това е свободата на университетският преподавател да избира какво и как да преподава, а на студентите - свободата, какви знания да получават и при кого от преподавателите...
Падрето: В следствие различията в университетската среда и култура различните университети имат различна степен на автономия.
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. star relax
2. яко
3. пътя на любовта
4. incendium amor!
5. la femme desiree
6. incendium veritas!
7. bgnetsociety
8. desire
9. ортодокс уики
10. кладенецът,душа
11. у4илище за родители
12. науката - не търси под вола теле!
13. светът на розите
14. за православни християни
15. айкидо
16. попътен вятър
17. светлината
18. светлините на дълбокото
19. океанско житие
20. православни светци
21. sourteardrop
22. политически строфи
23. свят на омиротворение
24. st valentine
25. България
26. още книги за бойни изкуства
27. не обичай деградето!
28. духовна библиотека
29. владимир висоцки
30. тайната на златното цвете
2. яко
3. пътя на любовта
4. incendium amor!
5. la femme desiree
6. incendium veritas!
7. bgnetsociety
8. desire
9. ортодокс уики
10. кладенецът,душа
11. у4илище за родители
12. науката - не търси под вола теле!
13. светът на розите
14. за православни християни
15. айкидо
16. попътен вятър
17. светлината
18. светлините на дълбокото
19. океанско житие
20. православни светци
21. sourteardrop
22. политически строфи
23. свят на омиротворение
24. st valentine
25. България
26. още книги за бойни изкуства
27. не обичай деградето!
28. духовна библиотека
29. владимир висоцки
30. тайната на златното цвете