Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.11.2010 06:59 - Да измолим покаяние пред Кръстителя
Автор: hikari Категория: Изкуство   
Прочетен: 730 Коментари: 0 Гласове:
0



Св. Йоан ще проправи пътя за вярата към душите ни, казва митрополит Николай   image - Ваше Високопреосвещенство, откриването на мощите на Предтечата на остров Св. Иван край Созопол бе събитие, което развълнува не само вярващите православни, но и цялото българско общество. Божий знак ли е това за България?
- Откриването на мощите на свети Йоан Кръстител е Божие благословение за България! Сам Господ Иисус Христос е нарекъл св. Йоан "най-големия измежду родените от жена" (Мат. 11,11) заради духовната сила и пророческия дар, който притежавал. Душевната му чистота била дотолкова подобна на ангелската, че и досега на иконите се изобразява с крила. Наричаме го проповедник на покаянието, защото чрез покайно кръщение св. Йоан подготвял сърцата на хората за идването на Господ Иисус Христос. Нима е случайно, че частицата, която бе намерена, е именно от неговите мощи?! Народът ни се нуждае от духовно възраждане чрез покаяние. Покаяние, което да очисти сърцата от материализма, злобата, разделението и завистта; покаяние, което да проправи пътя на вярата в душите, така че да можем отново да се наречем християни; покаяние, което да просветли умовете, за да се обединим в името на любовта и истината. Затова да се съберем в молитва пред мощите на свети Йоан и да изпросим неговото небесно застъпничество и помощ и той, който духом предстои пред Божия престол, чрез мощите си ще бъде с нас.
- Каква е ролята на мощите в православието и въобще в християнската религия?
- Нетлението на светите мощи е свидетелство за Божията сила, то е чудо на вярата. Противно на естествените закони, телата на светиите остават нетленни с векове, за да свидетелстват за приближаването на душите им към Бога. Христовата благодат, която ги е просветлявала, се е отразила и в телата им, като не само ги е запазила нетленни, но и им придава чудотворни свойства: телата, дрехите и саркофазите на светии, живели преди стотици години, и до днес правят чудеса, с което свидетелстват за безсмъртието на душата. Православната църква почита мощите на светиите, като им отдава чест заради Божията благодат, която пребивава в тях. За тази благодат свидетелства душевната радост, която човек изпитва, покланяйки се на мощите, благоуханието, което те излъчват, мирото, което някои от мощите изливат. Така, макар светиите да са на небето с Бога, чрез телата си остават с нас, за да ни уверят в силата на вярата.
- Това събитие стана възможно с благословията на Светата ни църква, която подкрепи инициативата на в. "Стандарт". Какво мислите за взаимодействието между църквата и медиите?
- Служението на Православната църква е посветено на спасението на душата във вечния живот и подпомагайки това служение, медиите посвещават своята работа на възможно най-високия идеал. Затова инициативата на в. "Стандарт" е похвална и има благословението на църквата, и вярвам, че тя ще принесе обилни плодове в духовно отношение, защото силата на вярата прави чудеса: колкото повече хора научат и се присъединят към общата ни молитва, толкова по-голяма сила ще има тя. Инициативата на в. "Стандарт" е особено ценна днес, когато бездуховността превзема умовете и душите на българите, много често и чрез работата на медиите.
- Свидетели сме на небивала в историята ни духовна криза. Как църквата може да се противопостави на чалга културата, на заливащата ни порнография, за спасяването на подрастващите от пороците на съвременния свят, сред които особено опасна е все по-ширещата се наркомания?
- Това, което днес наричаме "криза", в по-стари времена хората са считали за Божие наказание за греховете. Отдалечавайки се от Бога, ние сами ставаме причина за кризата. Защо избираме чалгата? Защо избираме порока? Защо избираме греха? Не излиза ли, че Бог трябва да ни спасява от самите нас? Бог може да ни спаси от всичко лошо, но ако ние Му обръщаме гръб и заставаме с лице към злото, как ще го направи? Нека изберем добрата част, да застанем близо до Иисус и да слушаме гласа Му, както ни съветва светото Евангелие. Църквата винаги е противостояла на бездуховността чрез Божията благодат, която обитава в нея. Бог изобилно излива тази благодат чрез светите тайнства - Кръщение, Миропомазание, Изповед, Св. причастие, и за да може човек да почерпи от тази благодат, трябва да участва в тези тайнства, да влезе в храма, да се помоли, да потърси Божията помощ и тя няма да закъснее.
- Идването на мощите съвпада с началото на коледния пост и на предстоящия празник Въведение Богородично, който е и Ден на християнското семейство. От семейството ли трябва да започне духовното възпитание на подрастващите?
- Рождественският пост ни подготвя за празника на идването на нашия Господ Иисус Христос в плът, когато Той се е родил от Приснодева Мария. Но Неговото Рождество е било предшествано от множество събития, които са подготвили идването Му като Човек на земята. Поколения наред Бог е очиствал избрания народ, за да израсне изсред него Достойната да роди Бога Приснодева Мария. За нея св. Григорий Палама казва, че "Тя е избрана от числото на избраните". Нейната душевна и телесна чистота превишавали ангелската. Когато тя била на три години, нейните благочестивите родители Йоаким и Ана я довели в храма, където с духовно тържество била приета и въведена от свещеник Захария. Посвещавайки единственото си чедо на Бога, светото семейство на Йоаким и Ана става пример на силна вяра в Бога и голямо благочестие, затова на празника Въведение на Пресвета Богородица празнуваме Деня на християнското семейство.
- Докъде стигна въпросът с въвеждането на задължително образование по религия в училищата?
- Духовното възпитание на подрастващите е отговорност на цялото ни общество! Нали ако някое семейство няма възможност да се грижи за децата си в материално отношение, обществото го подпомага? Така трябва да е и в духовно отношение, защото всички ние сме отговорни за децата на България. На националното литийно шествие през септември тази година, когато се събра многохиляден народ пред храма "Св. Александър Невски", църквата настоя за незабавно подготвяне на законодателни промени за изучаване на предмета религия като задължителен в българското училище, защото само така нашите деца ще бъдат укрепени във вярата и доброто и ще имат моралната сила твърдо да противостоят на греха в себе си и на злото в заобикалящия ги свят. Българската православна църква настоява и няма да спре да призовава държавата, както и цялото ни общество, да изпълни свещения си дълг към децата на България.
- Изминаха вече почти две десетилетия от приемането на реституционните закони, но все още и Българската православна църква, пък и другите вероизповедания продължават да водят дела за връщане на отнета им от предишния режим собственост. Как стоят нещата във вашата епархия?
- Когато се говори за "имотите на църквата", трябва всякога да се има предвид, че става дума за имущества, дарявани през вековете от христолюбиви миряни. С акта на дарение те са ги обричали на Бога. Църквата, в аспекта на своята земна дейност, управлява това имущество, за да поддържа с доходите от него своята душеспасителна и социална мисия, но няма право да го отчуждава. Заради това новият Устав на БПЦ, в съответствие с каноните, забрани абсолютно сделките с църковни имущества, като продажби, замени, апортиране и пр. Когато църквата иска възстановяване на собствеността върху отнетите имоти, тя просто припомня, че Божието трябва да бъде върнато Богу. Повечето общини в Пловдивска епархия са изпълнили този свой дълг. Истината е, че поради систематичното унищожаване на архивите не можем да сме сигурни, че е върнато всичко. Но грехът от заграбването ще падне върху грабителите.
Нямайте никакво съмнение. Напоследък се сблъскваме и с нов феномен. Под претекста, че ще кандидатстват за европейски проекти, общински ръководства са актували църковни сгради като общинска собственост. Усвоили са парите и са "забравили" да върнат сградите. Можете ли да си представите, че има кметства, които се занимават с продажба на свещи в "актувани" православни църкви, които те са обявили за "общински мероприятия"! Добре ще е държавата да се намеси и да сложи край на такива произволи. Когато управниците имат разбиране за християнския си дълг, нещата са лесни. Например предишен областен управител на Пловдив върна на църквата отнетата й Духовна семинария, още преди приемането на закона за вероизповеданията. Предишно правителство ни върна комплекса "Св. Йоан Предтеча" в Кърджали, възстановен изцяло с държавни средства. Сигурно е могло да го обяви за "държавно мероприятие", но го върна. За жалост не така стои въпросът с манастира "Св. св. Кирик и Юлита", който Съюзът на архитектите е взел "за ползване" през 1982 г. със силата на светската власт и сега отказва да върне. С аргумента, че са го придобили по давност. Принудихме се да водим съдебни дела. Първото решение потвърди издревните права на църквата над манастира и прави чест на съда. Но ние не забравяме, че дяволът е формалист и ще продължи да нашепва, че "няма правна пречка" една духовна обител да бъде завзета и унищожена. Църквата ще чака, ако ще и 100 г., но един ден манастирът ще бъде отново манастир. Защото става дума за принцип.
Изобщо, когато се говори за църковни имоти, е добре всички да се придържат към казаното:
"Отдайте кесаревото - кесарю, а Божието - Богу." Защото Той вижда.
Константин Събчев



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hikari
Категория: Изкуство
Прочетен: 4673095
Постинги: 6284
Коментари: 5529
Гласове: 11796