Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.12.2010 02:48 - Събранието на Бога
Автор: hikari Категория: Изкуство   
Прочетен: 411 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 19.12.2010 02:49


image
В навечерието на светлото Рождество Христово всички храмове ще се изпълнят с хора – мъже, жени и деца, млади и стари, образовани и неуки. За мнозина от тях, влизането в Божия дом е нещо отдавна познато и близко. За някои обаче, то може да бъде първото в живота им. За съжаление често пъти тези първи впечатления се трупат все по време на най-големите празници. Точно тогава Храмът е препълнен от бутащи се хора с наръчи от горящи свещи, обикалящи от място на място, както и от „услужливи” и „знаещи” богомолци, раздаващи всякакви мнения и съвети в стил „бабини деветини”. На фона на всичко това някъде отпред свещеници в различни одежди пеят и казват нещо, като извършват и някакви действия. За всеки, прекрачил точно в това време за първи път прага на Храма или влизащ в него само два-три пъти годишно, случващото се там остава неразбираемо. Тази често срещана гледка се дължи на липсата на знания за църковния ред и необходимото поведение в Храма. За какво всъщност се събират хората там, или както е популярният израз ­ „ходят на църква”?Християнското събрание се нарича също и богослужебно. Като такова то е засвидетелствувано още от първите дни на Църквата (Деян.2:46;5:42). За него и до него пише св. апостол Павел (1Кор.,11 и 14 гл.). Предобразът на християнското богослужебно събрание е старозаветното събрание на иудеите. Те се превърнали в Божий народ (Изх.19:24), когато, свикани от Господ на планината Синай, слушали Неговия глас, получили Закона, и св. пророк Моисей подпечатал сключения Завет с Бога с жертва от животинска кръв. Това събрание получило названието Кахал Яхве (на гр. ­ Екклисиа Кириу) ­ Събрание на Господа.Основните елементи на събранието Екклисиа Кириу са 4:то се свиква от Бог;Бог присъствува невидимо сред събралите се (Изх.19:17-18);Бог им говори (Втор. 4:12-13);Събранието завършва с принасяне на жертва.Християнското богослужебно събрание се ражда в деня Петдесетница, когато Св. Дух слиза над св. Апостоли и се слага началото на събранието на Господ Иисус Христос. То започва да се свиква от св. Апостоли и техните приемници от Негово име, в него Бог присъствува, Бог говори, и се принася жертва, но безкръвна. Християнското богослужебно събрание е най-изразителната изява на Църквата и църковния живот. То е открито за всеки, който отговаря на две условия – да е приел вярата чрез св. Кръщение, и да не я е отрекъл публично. Всички кръстени са едно в Христа, независимо от расата, народността, пола, възрастта или общественото положение. В него всеки християнин трябва да взема активно участие. Правото и задължението за това се основават на св. Кръщение, Миропомазването и Евхаристията, чрез които човек се посвещава, освещава и става член на Божия народ. Участието в богослужебното събрание обаче трябва добре да се разбира, да се знае какво представлява то, да се познава смисълът на това, което става в него, да се осмисля добре видяното и чутото, и „всичко да става с приличие и ред” (1Кор.14:33,40). Защото това е Събранието на Бога!Предстоятел (който стои пред всички, който води) на богослужебното събрание е епископът, а в негово отсъствие - свещеникът. Предстоятелят води богослужението, като чете молитвите, произнася възгласите, извършва свещенодействията, благославя, чете св. Евангелие и проповядва Божието слово. Правото и задължението да бъде предстоятел на богослужебното събрание се основават единствено на ръкоположението на свещенослужителя в епископски или свещенически сан. Затова, ако църковното богослужебно събрание е образ на тялото Христово, в което всички вярващи са негови членове, то предстоятелят е образ на Главата на Църквата – Христос. По силата на дадената благодат, получена при тайнството Свещенство, свещенослужителят, макар и грешен човек, става съпричастник на свещенството на великия Архиерей - Иисус Христос. Затова без предстоятел, който е Христов служител и Негов “пълномощник”, всяко събрание на вярващите остава обикновено човешко събрание, но не и богослужебно.Християнското богослужебно събрание се свиква, за да чуе Божият народ Словото Божие. Това става преди всичко чрез четенето на Свещ. Писание и проповедта. Тъй като самото богослужение е своеобразен диалог между Бога и човека, участвуващите в събранието Му отговарят с молитва, песнопение, символически действия и свещенодействия. Особено важно средство за отговор на Божието слово е молитвата. Чрез нея човек общува с Бога, като издига сърцето и ума си към Него. Молитвата може да бъде частна и обществена, и е неразривна част от богослужението. Още от времето на първите християни молитвата е съхранена като Христово постановление: „Бъдете будни и се молете” (Марк.14:38). Спасителят учи своите ученици и как да се молят – с простота (Мат.6:7); със смирение (Лук.18:13); и с постоянство (Марк.14:38). На св. апостоли, а чрез тях и на нас, Господ дава и най-универсалната молитва: „Отче наш” (Лук.11:1-4).Богослужението не е само словесен диалог между Бога и човека. Естествена реакция на чутото и видяното, е съответно на тях движение. То се изразява в коленичене, прекланяне на главата, поклон и поставяне на кръстния знак върху тялото, които имат строго определено символично значение.Богослужебното събрание е събрание на празнуващия Божи народ. Ако сме част от него, нека посещаваме събранието му подобаващо, с уважение и разбиране към неговата святост -„Защото дето са двама или трима, събрани в Мое име, там съм Аз посред тях”(Мат.18:20).

МИТРОПОЛИТ СИМЕОН  ДУХОВНИ БЕСЕДИ



Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hikari
Категория: Изкуство
Прочетен: 4673895
Постинги: 6284
Коментари: 5529
Гласове: 11796