Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.08.2009 17:28 - християнското вероизповедание: малко история-1
Автор: hikari Категория: Технологии   
Прочетен: 398 Коментари: 2 Гласове:
2



Да ме прощава Господ, че имам тщеславието да се заема с тези постинги, но наистина ми стана болно от идеята колко малко реално знаем за православната вяра. Поразрових се в разни източници и ето какво подбрах за всички, които проявяват интерес към темата.Нямам претенции за изчерпателност, с удоволствие ще приема всякакви уточнения и коментари.

След възкресението на Христос, неговите преображения и Петдесетницата на Светия Дух обявената от Исус Назарянина Блага вест бързо се разпространява, проповядвана от апостолите и учениците му от общност на общност, а благодарение на апостол Павел и на други последователи стига до Рим, Мала Азия, Гърция, обхваща целият Средиземноморски басейн. Още през 50 година не само се появяват юдео-християнски общности, но и много езичници приемат християнството.
Движението се разраства още повече, когато езичниците добиват правото да изповядват Христовата вяра, без да са приели Мойсеевият закон. Ето защо болшинството от християнските общности са образувани от покръстени езичници.
До покръстването на Константин /315/ Църквата - и по време на гоненията, и в процеса на разпространение на влиянието си  - е била винаги "една, света, вселенска /католикос/ и апостолска" дори и когато се е борила срещу конкуренцията на гностицизма, според който Исус се явява понякога учител по гностическо освобождение.
Още след покръстването на Константин християнството става държавна религия. Докато завръщането на Христос /второто пришествие, пароусия/ се отдалечава във времето, тъй като трябва да настъпи в един християнизиран свят - тоест спасен и праведен, така както е отредил Отецът, Църквата, Христова съпруга и Христова плът в Духа, разширява евангелизаторската си мисия и унитарното си институционализиране.
Изправена пред различни христологични тенденции /арианство, несторианство.../ Църквата определя както догмите на вярата, тоест ортодоксията, така и нормите на практическото й изражение, тоест ортопраксията.
Докато някои вярвания и /или практики влизат в пълно противоречие с Благата вест и вярата в Исус Христос - например дуалистичният гностицизъм и следователно трябва да бъдат отхвърлени и преследвани, основанията за осъждане на арианството, несторианството, монофизитизма не са толкова очевидни. Доказателство за това е фактът, че днес се смята, че повдиганите от монофизитизма въпроси са повече от сложно концептуално или терминологично естество, отколкото по същество. Що се отнася до арианството, превърнало се в основната ерес, разделяща фундаментално християните от нехристияните, не бива да се забравя, че някои юдео-християнски общности от първи век не са били далеч от отричане на божествеността на Христос, че винаги е имало "християни" унитарианци - тоест отхвърлящи Светата Троица, а понякога и с юдаистичен уклон, че ислямът е пропит от арианство, защото отрича божествеността на Христос - Бог няма съдружник, като същевременно го приема като пратеник-пророк., че юдаизмът, доколкото може да признае пророческите качества на Иисус Назарянина, би бил също арианство, и накрая, че всички, които по някакъв повод се чувстват близки до Христовото послание, но не искат и не могат да признаят божествеността му, са следователно един вид арианци. С други думи, даже и изчезнало като Църква арианството остава най-разпространеното схващане, отричащо божествеността на Христос, така както биха я изразили индуизмът и будизмът /след Буда/, би била неприемлива за всяко християнско богословие.



Гласувай:
2



1. slovoto - Статията показва пълната незап...
05.08.2009 18:56
Статията показва пълната незапознатост на автора и с изворовия материал и предоверяване на писаниците на сегашната "православна" църква, която няма нищо общо със старата православна българска църква. Нямам нито времето, нито желанието да давам сдъвкано всичко, но не мога да не отбележа фрапиращите грешки.
1. Константин не е покръстен през 315 година. Константин е кръстен едва на смъртния си одър. Кръстен е - доколкото си спомням - от Евдокий Антиохийски, арианин, и е приел арианската вяра, която е познавал и покровителствал през целия си живот;
2. Миланският едикт не дава статут на държавна религия на християнството, а само го узаконява, прави го свободно изповядвана религия в империята. На Константин и през ума му не е минавало да я прави държавна религия;
3. Църквата става "вселенска и апостолска" едва след Никейския събор;
4. Окончателен разрив между привлечените от възможността за печалба от новата религия и арианите настъпва на Сердакийския събор.
5. Арианството докъм X век е защитавано с въстания и войни, то продължава да съществува, макар и под други имена и макар, че официалните власти - кои по-явно, кои подмолно - опитват да го премахнат.

"По делата ще ги познаете".
цитирай
2. slovoto - поправка
05.08.2009 19:33
Допуснал съм грешка, не Евдокий Антиохийски, а Евсебий(Еузебий), също арианин, е кръстникът на Константин Велики.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: hikari
Категория: Изкуство
Прочетен: 4674178
Постинги: 6284
Коментари: 5529
Гласове: 11796